19 Temmuz 2014 Cumartesi

Yolcu uçağında öldürülmek...

Bugünkü Hürriyet'te çıkan yazımı bazı ilave web linkleriyle birlikte burada da paylaşıyorum...
***

Uçağınız kalkalı saatler olmuş, belki ilk yemek servisi de yapılmış; daha önünüzde uçacak saatler var, o yüzden uyumayı deniyorsunuz.
Kim bilir belki uyudunuz, belki yanınızdakiyle sohbet ediyorsunuz, belki kulaklıklarınızı taktınız, film seyrediyorsunuz.
Ve bir gümbürtü duyuluyor. İçinde olduğunuz yolcu uçağı bir füze tarafından vuruluyor, ölüyorsunuz.
Önceki gün Ukrayna'dan çıkıp Rusya'ya girmek üzere olan Malezya Havayolları uçağına olan bu. İçeride ne olduğundan habersiz 298 insan, başlarına ne geldiğini bile anlayamadan öldüler.
Neden öldüler? Yanlışlıkla mı, kasten mi?
Ne fark eder, aşağıda ellerinde bir hayli sofistike bir silah olan BUK veya SA-11 diye adlandırılan karadan havaya füze sistemi olan 'isyancı'lar, önce radardan devasa bir uçak olan Boeing 777'yi izlediler, sonra onu hedef alıp füzelerini ateşlediler.
Malezya Havayolları'nın uçağı 'yanlışlıkla' vurulan ne ilksivil uçak ne de bu gidişle son uçak olacak.
Mesela 4 Ekim 2001'de Ukrayna, Tel Aviv'den kalkıp Sibirya'ya giden Sibirya Havayollarına ait bir uçağı 'yanlışlıkla' düşürdü. İçindeki 78 kişiyle birlikte Karedeniz'e düşen uçağı Rus yapımı S-200 füzelerini bir tatbikatta deneyen Ukrayna ordusu düşürdü.
Ondan önce 3 Temmuz 1988'de İran Havayollarına ait bir Airbus, Dubai'ye doğru giderken Basra Körfezi'nde konuşlu ve türünün ilk örneği olan AEGIS sınıfı bir Amerikan savaş gemisi tarafından 'yanlışlıkla' düşürüldü, 290 sivil öldü.
AEGIS sınıfı gemiler tamamen bilgisayar sistemleri tarafından yönetiliyordu ve sistem koca Airbus'ı kendisine doğru gelen saldırgan bir füzeye benzetmişti. Bilgisayar hatası 290 cana maloldu.
Bir başka vahim hata, 1 Eylül 1983'te yaşanmıştı. Kore Havayollarına ait bir Boeing 707 tipi uçak, Rus savaş uçakları tarafından göz göre göre düşürüldü; içindeki 269 kişi öldü.
Otomatik pilottaki uçak, GPS sistemindeki minik bir arıza sebebiyle hafifçe rotasından şaşmıştı; şu tesadüfe bakın ki Kore uçağının geçtiği yerde daha birkaç saat önce bir Amerikan casus uçağı (o da bir 707 idi) bölgede bulunmuştu ve Sovyet Havakuvvetleri zaten alarmdaydı. Amerikan askeri uçağı bölgeden ayrıldı, Koreli sivil uçak aynı yere girdi. Rus pilotlar uçağın yanına kadar geldiler, camların çoğu kapalıydı çünkü yolcular uyuyordu ama yine de uçağın sivil uçak olduğunu gördüler, komutanlarına bunu söylediler. Ama emir Moskova'dan geldi, uçağı yine de düşürdüler.
En garip 'kaza'lardan biri, 27 Haziran 1980'de oldu. İtalya'nın Bologna kentinden kalkıp yine aynı ülkenin Palermo kentine giden Itavia Havayollarına ait uçak içindeki 80 yolcuyla birlikte düştü. Olayı araştıran İtalyan mahkemesi, 'Uçağı bir savaş uçağından atılan füze düşürdü' dedi ama hangi ordunun hangi uçağı yaptı bu işi hala bilinmiyor.
21 Şubat 1973'te Libya Havayollarına ait bir Boeing 727, Trablus'tan Kahire'ye doğru gidiyordu ama bir kum fırtınası onu Sina Çölüne doğru gitmeye zorladı. O sırada bölgenin kontrolu İsrail'deydi ve Fantom savaş uçakları havalandı, Libya uçağını vurdular. Uçaktaki 113 kişiden 108'i öldü.
Devam etmemi istemezsiniz herhalde saymaya...


Uçakta 108 önemli bilimci de vardı



Malezya Havayolları'nın Ukrayna-Rusya sınırında düşürülen uçağında dünyanın dört bir yanından 108 önemli bilim insanı da vardı ve onlar da öldü.
Bu bilimciler o uçakla Avustralya'da yapılacak olan AIDS araştırmaları kongresine gidiyordu. Yani, araştırdıkları konu AIDS hastalığı ve bu hastalığa neden olan HIV virüsüydü.
İçlerinde Uluslararası AIDS Örgütü'nün eski başkanı, Hollandalı Dr. Joep Lange ve eşi de vardı.

Düşünecek olursanız Afrika'dan sonra AIDS'in en fazla acıya yol açtığı iki ülke Rusya ve Ukrayna. Ve Ukraynalı ayrılıkçıların Rusya desteğiyle düşürdüğü söylenen uçaktaki bilimciler, esasen bu iki ülkenin ortak derdinebir çare aramaya çalışan insanlardı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder