Bugün Hürriyet'te çıkan yazımı burada da paylaşıyorum.
***
***
Bu üçüncü yazı, Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma
Geliştirme Genel Müdürlüğü'nün yaptığı '21. Yüzyıl Öğrenci Profili'araştırmasının sonuçlarını yazmaya devam ediyorum.
Hatırlatayım, bu araştırmaya lise 9, 10 ve 11. sınıf
öğrencisi 100 bin kişi davet edildi, bunlardan 25 bini anket formunu cevapladı.
Çarşamba günü çıkan yazımda öğrencilerin bir takım hüküm cümlelerine katılıp
katılmadıklarına ilişkin sonuçları yayınladım. Dün ise değerler sistemine
ilişkin sorulara verdikleri yanıtları.
Anketin son sorusu, bilginin doğasına ilişkin bir soru.
Genel ortalamaya baktığımızda, öğrencilerin yüzde 16'sının 'Bilgi değişmez' dediğini görüyoruz.
Yüzde 25.2'si 'Bilgi değişebilir'
demiş; yüzde 53.4'ü ise 'Bilgi
sorgulanabilir, eleştirilebilir' cevabını işaretlemiş. 'Bilgi tartışmasız kabul edilir' diyenler yüzde 5.4.
Modern eğitimin
amaçlarından biri de, şüphe duyan, sorgulayan, kararlarını kendi aklı ve
bilgisi ışığında verebilen bireyler yetiştirmek. Bu açıdan baktığımızda lise
öğrencilerimizin dörtte üçünün bilginin değişebilir, sorgulanabilir ve en
önemlisi eleştirilebilir olduğunu söylemesi bence önemli.
Bu soruya cevap veren lise öğrencilerini cinsiyetlerine göre
ayırdığımızda ilginç bir tablo çıkıyor ortaya. Kızların sadece yüzde 13.3'ü 'Bilgi değişmez' derken erkeklerin
yüzde 19.1'i bilginin 'değişmez'
olduğunu düşünüyor. Kızların sadece yüzde 4.8'i 'Bilgi tartışmasız kabul edilir' seçeneğini işaretlerken bu oran
erkeklerde yüzde 6. Kızların yüzde 60.3'ü 'Bilgi
sorgulanabilir, eleştirilebilir' derken erkeklerin sadece yüzde 45.7'si bu
görüşte. Ve son olarak kızların yüzde 21.6'sı 'Bilgi değişebilir' derken erkeklerin yüzde 29.2'si bu görüşte.
Demek şüpheleyicilik, sorgulayıcılık açısından bakacak
olursak kızlarımız daha önde, erkek akranlarına göre.
Annenin eğitiminin çocuğa etkisi
Bu köşede yıllardır çıkan eğitim yazılarını takip edenler
biliyor; Türkiye'de eğitim sisteminin kötülüğü ve eşitsizlik yaratması yüzünden
fakirliği kuşaktan kuşağa miras bıraktığımızı rakamlarıyla defalarca
kanıtlayarak yazdım.
Kukusuz bunun tersi de doğru: Yani, eğitimli bir seçkin
sınıfı da, eğitim sisteminin başarısızlığı yüzünden kuşaktan kuşağa miras
olarak aktarıyoruz. Anne babası eğitimli çocuklar, daha sorgulayıcı,
derslerinde daha başarılı ve daha iyi okullara gitme ihtimali daha yüksek
bireyler olarak karşımıza çıkıyor.
Araştırmaya katılan 25 bin lise öğrencisine annelerinin
eğitim durumu da sorulmuş. Bence sadece anneyi sormak çok akıllıca ve daha
doğru olmuş.
Bakın, ankete katılan öğrencilerin 1635'inin annesi
okuryazar değil; 788'i okuryazar; 12 bin 738'i ilkokul mezunu; 2 bin 779'u
ortaokul mezunu; 3 bin 695'i lise mezunu; 290'ı önlisans mezunu; 1238'i lisans
mezunu; 451'i yüksek lisans mezunu ve 78'i de doktora yapmış anneler.
Sorulara öğrencilerin verdiği cevapları annelerinin eğitim
durumuna göre sıraladığımızda birden bire karşımıza hiç de beklenmedik olmayan
ama çarpıcı bir durum çıkıyor: Annenin eğitim seviyesi yükseldikçe çocuğun
eğitim sistemine ve onun temel önermelerine olan yaklaşımı daha
eleştirelleşiyor.
Sırf örnek olsun diye veriyorum. 'Eğitim sistemi öğrencilere
değer vermektedir' önermesine 'Hiç katılmadığını' söyleyenlerin oranı annesi
doktoralılarda yüzde 37.2'ye, yüksek lisanslılarda yüzde 23.9'a ve lisans
mezunlarında da yüzde 24.7'ye çıkıyor. Oysa genel ortalamada bu cümleye hiç
katılmadığını söyleyenlerin oranı yüzde 13.6.
Anketin bir büyük hatası...
MEB'e bağlı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü,
anketin örneklemi için ciddi çalşışıyor; TÜİK verileri ışığında bir örneklem
belirleniyor ve bütün Türkiye'yi ve her türde liseyi temsil etmek üzere toplam
100 bin lise öğrencisine elektronik ortamdaki ankete katılma çağrısı yapılıyor.
Öğrenciler anketleri okullarındaki bilgisayar/internet
labaratuvarlarındaki bilgisayarlarda dolduracaklar. Sonuçta 100 bib öğrenciden
25 bini anketi dolduruyor, bütün soruları cevaplıyor.
Ama bu 25 bin kişinin okul türlerine göre dağılımına
baktığımızda bunların yarısının meslek liselerinden geldiğini görüyoruz. Oysa
Türkiye'deki lise öğrencileri içinde meslek liselilerin oranı bu kadar yüksek
değil.
Yani anket sonuçlarında meslek liseliler lehine ve diğer
lise türleri aleyhine bir kırılma/eğrilme var. Oysa anketi yapanlar bu
eğrilmeyi fark edip bu durumu düzeltebilirlerdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder