Bugünkü Hürriyet'te çıkan yazımı burada da paylaşıyorum.
*
Benim tahminim bu sayının önümüzdeki yıllarda daha da
artacağı ve toplam öğrenci sayısının 500 binin biraz üzerine çıkacağı, her yıl
imam hatip ortaokullarından 100 binin üzerinde mezun verilmeye başlanacağı
yönünde. (İmam hatip ortaokulu öğrencileri, 2014/15 öğretim yılında 5 milyon
278 bin 118 olan bütün ortaokul öğrencilerinin yüzde 7.3'ünü oluşturuyordu.)
*
Bugünler, TEOG sınavı puanları belli olan 1.5 milyona yakın
öğrenci ve velisi için telaşlı tercih günleri.
Ortaokulu, yani sekizinci sınıfı yeni bitirmiş hem
öğrenciler hem de onların velileri, alınan puana bakacak, bu puanla Türkiye
çapında girilen yüzdelik dilimi göz önüne alacak ve ona göre bir lise tercih
listesi oluşturacak. Zor karar günleri.
Bu yazının amacı öğrencilere veya velilerine rehberlik
etmek, onlara tercihlerinde yardımcı olmak değil. Bu yazı, biraz da okuyucu
talebi üzerine yazılıyor; her TEOG yerleştirme döneminde bir imam hatip
okulları kavgasıdır başlıyor, çok sayıda okuyucu bu okulların konumu ve
başarısı hakkında bilgilendirici bir yazı istedi, onu yazmaya çalışacağım.
İHL'ye 190 bin talep
Önce taa geçen yıldan kalma ama nedense gözardı edilip
üzerinde yeterince konuşulmamış bir bilgi. Geçen yıl TEOG yerleştirmelerinde 'İstemeyenleri bile zorla imam hatibe
kaydettiler' cümlesiyle özetlenebilecek bir tartışma başlayınca Milli
Eğitim Bakanlığı, TEOG sonrası 190 bin öğrencinin ve/veya velisinin imam hatip
liselerini birinci tercih olarak yazdığını, bunlardan ancak 160 bin kadarının
istedikleri okullara kaydedilebildiğini açıkladı. Yani bakanlık talebi
karşılayamamıştı ki talep bile etmeyenleri bu okullara kaydetsin.
Bence bu yıl da, yerleştirmeler belli olduktan sonra aynı
tartışmayı yaşayacağız; gerek TEOG puanlarının hesaplanmasında ve gerekse sınav
sorularının hazırlanmasında yapılan devasa hatalara bakınca, yerleştirmenin de
hatasız yapılmasını beklemiyorum.
Neyse, biz yazımıza dönelim.
Ortaokulda 385 bin
kişi
8 yıllık kesintisiz ilköğretimin yerine 4 yıl ilkokul, 4 yıl
ortaokulu ve 4 yıl liseden oluşan üç kademeli 12 yıllık zorunlu eğitim gelince
ortaokullar yeniden açıldı. Ve bu arada imam hatiplerin de orta bölümleri
devreye girdi.
2014/2015 öğretim yılında tam 1597 imam hatip ortaokulumuz
ve bu okullarda okuyan 385 bin 830 öğrencimiz vardı.

5 liseliden 1'i
İHL'li olacak
Peki ya imam hatip liseleri?
Yine 2014/15 öğretim yılında Türkiye çapında 1017 İHL vardı;
bunlardaki toplam öğrenci sayısı ise 546 bin 443 idi. Yani 5 milyon 691 bin 071
olan bütün lise öğrencilerinin yüzde 9.6'sını, 2 milyon 788 bin 117 olan meslek
lisesi öğrencisi toplamının ise yüzde 15.6'sını İHL öğrencileri oluşturuyordu.
Önümüzdeki yıllarda İHL öğrencisi ve binası sayısının da
talebe bağlı olarak artmasını bekliyorum. Yine tahminim, toplam öğrenci
sayısının 700 binin üzerine, yıllık mezun sayısının 200 bine yakına çıkacağı
yönünde. Yani bu okulların ağırlığının bütün sistem içinde yüzde 20 civarına
gelmesi (ama geçememesi) beni şaşırtmaz.
Peki bu okulların üniversiteye öğrenci sokma başarısı ne
kadar?
LYS başarısı düşüyor
Geçmişte, imam hatiplerin aslında düz liselerden daha iyi
eğitim verdiği ama öğrencilerinin üniversiteye girişte engellendiği çok yazıldı
çizildi; bugün böyle bir engelden söz etmeye imkan yok. Öyle olduğu için de
daha objektif gözle bir değerlendirme yapabiliyoruz.
Geçen gün de kısa bir paragrafla yazdım, bugün biraz daha
detaylandırayım. İHL mezunlarının üniversiteye girişin ikinci basamağındaki
ortalama başarısı hiç de iyi değil.
Bu okullar, 2014'te 'Matematik-Fen'
türünde 590 bin öğrenci arasında ilk 205 bine, 2015'te ise yine 590 bin öğrenci
arasında ilk 200 bine sokabilmiş öğrencilerini.
'Türkçe-Matematik'
puan türünde 2014'te 866 bin öğrenci arasında ilk 250 bine, 2015'te 869 bin
öğrenci arasında ilk 280 bin civarına girebilmiş İHL'liler.
'Türkçe-Sosyal'de
2014'te 725 bin öğrenci arasında ilk 176 bine, 2015'te ise 747 bin öğrenci
arasında ilk 210 bine girebilmişler.
Yani geçen yıldan bu yıla İHL mezunlarının üniversite sınav
performansı düşmüş. Zaten ilk 200-280 bin arasına girebilmek bir başarı
hikayesi yaratmıyor. Bence bunun sebebi okul ve öğrenci sayısındaki artış.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder